Saturday, June 28, 2008

Berlalunya hari-hari yang mencabar...

Ketika menulis ni aku susah pun berada di Malaysia, spend interval selama 2 minggu sebelum bermulanya semester yang akan dtg 7 Julai nnt..sebenarnya sudah seminggu aku selamat kembali ke sini dan dlm tempoh berkenaan aku telah lalui saat-saat ang penuh dugaan.

Ia bermula sejak aku berada di Leeds lagi. Kira-kira 4 hari sebelum berangkat pulang, gigi aku yang sememangnya menunggu masa untuk dicabut mulai sakit. Puncanya hampir sama ketika aku sakit gigi kira-kira hampir 2 tahun yang lalu..makan daging yang byk urat2...pgitu wife aku masak makanan kegemaran aixara; Masak Kurma....asyik duk makan kurma ayam je so hari tu nak ubah selera, makan kurma daging plak...lunch thari then ptg je sakit...mlmnya gusi aku bengkak...nak gi dentist susah coz kat sana bukan mcm kat Malaysia, mana ada klinik berbayar, semua free untuk UK citizens and visa holders. A few days later, Pete; Kak Sid's husband bgtau ada dentist free for all kat Leeds General Hospital, tp masa tu aku mcm boleh cope je dgn sakit which actually aku tgh ambil pain killer..gigi x sakit tp nak makan masalah sbb urat yang bengkak tu menyebabkan sakit bila nak kunyah even buka mulut.

So the day i fly back to Malaysia dgn gusi and urat yang bengkak, gigi tak sakit coz bergantung pada pain killer..i'm going to trough almost 15 hours journey with the pain and i cant even eat..juz drink plain water...ia benar-benar mencabar, menahan sakit, badan lemah, nak makan pun tak boleh, asyik duk tenguk air je perut pun dah naik kembung. Naik plak Emirate, makanan dia sedap2 beb..duk tgk je la org makan...bila sampai Dubai badan mulai demam...on flight Dubai ke KL, bawah dagu pulak membengkak..there is nothing i can do...cuma kali ni aku dpt juga tidur walaupun kejap2 je....takde apa yang aku harapkan selain cepatla sampai KLIA...

Sampai KLIA kul 9.30mlm...terus balik rumah...mlmnya tidur dalam kelaparan dan kesakitan..badan pulak panas semcm je...esok paginya aku terus ke dentist yang selalu aku gi kat Pekan Kajang...Klinik Pergigian AN-Nur...sampai 9.45pg...kul 10.45pg baru doctor sampai...tertido aku kat situ..nasib baik patient tak ramai...doc advice suruh aku gi hospital coz kata dia bengkak bawah dagu tu maybe bahaya, boleh block saluran pernafasan...actually that morning aku nak minum pun dah susah..sakittt...but i still can breath...aku malas nak gi hospital..tak tahan aku nak menahan sakit lama-lama kat sana baik balik rumah tidur..at last doc bg high dose antibiotic and another pain killer...esok pg dtg lagi tgk apa yang boleh dibuat...

Another night with starving and pain...esok pagi gi dentist lagi..ramai plak patient pagi ni...gigi aku dah tak rasa sakit tp bengkak tu masih menyebabkan sakit bila aku nak buka mulut n kunyah makanan..so pagi tu gigi aku dicabut...jika dibandingkan masa aku cabut gigi first dulu kali ni cure session agak lama...makan pun kene hati2...bengkak bawah dagu tu teramatlah perlahan dia nak surut...even time menulis ni pun masih ada lagi skit bengkaknya...

Till this day, dah 3 hari aku dpt makan nasi dengan selesa...alhamdulillah....bila difikir semula...aku setidaknya dpt merasai bertapa hebat dan berharganya nikmat kurnia Tuhan..kata org kita akan benar-benar merasainya apabila kita kehilangannya...dengan Maha Kasih Sayang kepada hambanya yang sering saja alpa ini nikmat itu telah dikembalikan utk sekian waktunya lagi...Jagalah 5 perkara sebelum dtgnya 5 perkara...antara masa sihat sebelum dtgnya sakit...

No comments: